Οι ‘Βερσαλλίες’, η μεγαλύτερη ως τώρα τηλεοπτική παραγωγή που έχει κάνει ποτέ η Γαλλία (μαζί με τον Καναδά και τη Μεγάλη Βρετανία), έγινε γνωστή στην 1η σεζόν της για τις ανελέητες σκηνές σεξ. Μέχρι και το τέλος της, η σειρά πράγματι φερόταν εντελώς αναπολογητικά σε σχέση με αυτό της το στοιχείο, αντιμετωπίζοντας σχεδόν ισότιμα την ανδρική και τη γυναικεία γύμνια. Το αποκορύφωμα ήταν ίσως το μεγάλο όργιο της 2ης σεζόν που παίζεται αυτόν τον καιρό στον Alpha (όπου οι σημερινοί intimacy directors που αλλάζουν τις ερωτικές σκηνές του Hollywood θα ήταν σίγουρα χρήσιμοι) που σκανδάλισε κοινό και κριτικούς, προκαλώντας τεράστιες αντιδράσεις.

Η συνέπεια της σειράς σε αυτή την πλευρά της έβαλε μεν τις ‘Βερσαλλίες’ στον παγκόσμιο χάρτη (η σειρά είχε ήδη προβληθεί σε αρκετές χώρες πριν εκτεθεί στις 191 όπου τη διαθέτει το Netflix), της θόλωσε όμως τα νερά ως προς τις υπόλοιπες διαστάσεις της. Έτσι, η σειρά που ακολουθεί τον στοιχειωμένο από τον θάνατο του πατέρα του και την τραυματική του παιδική ηλικία Λουδοβίκο 14ο – ή αλλιώς ‘Βασιλιά Ήλιο’ όπως αποκαλούσαν τον ηγεμόνα με την μεγαλύτερη σε διάρκεια καταγεγραμμένη βασιλεία στην ιστορία της Ευρώπης – κατέληξε να γίνει μία από τις πιο υποτιμημένες σειρές εποχής στην τηλεόραση.

 

ΟΙ ΒΕΡΣΑΛΛΙΕΣ ΩΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΗΣ ΣΕΙΡΑΣ

 

versailles Tibo & Anouchka, Capa Drama, ZodiakFiction & Docs, Incendo, Canal+

Οι ‘Βερσαλλίες’ βρίσκουν τον Λουδοβίκο στα 28-29 του χρόνια. Όταν, δηλαδή, ήταν ήδη βασιλιάς για 25 χρόνια. Προφανώς και δεν έκανε κουμάντο στη Γαλλία ως 4χρονο αγόρι. Ούτε και ως 13χρονο, οπότε και επηρεαζόταν ακόμα από τους γονείς του και από τον Καρδινάλιο Μαζαρέν. Παρά την εμπειρία που είχε ήδη αποκτήσει ως τότε, χρειάστηκε να πεθάνουν και οι δύο του γονείς για να αρχίσει να σχεδιάζει πια τα δικά του πλάνα.

Προσπαθώντας να καταστείλει τους ευγενείς που τον περιέβαλαν αλλά και να προστατευτεί από τις αναταραχές, αποφασίζει να μετατρέψει το παλιό καταφύγιο που χρησιμοποιούσε ο πατέρας του για το κυνήγι σε ένα πολυτελές κελί – τις μεγαλοπρεπείς Βερσαλλίες. Ο Λουδοβίκος τις έφτιαξε για να εντυπωσιάσει και για να δώσει ένα μήνυμα: Θα ήταν ο απόλυτος μονάρχης. Άθικτος και απλησίαστος.

Η διαδικασία αυτή είναι το εφαλτήριο της σειράς, αλλά το show χρησιμοποιεί την κατασκευή του παλατιού ως μεταφορά στην κατασκευή του ίδιου του Λουδοβίκου. Όσο πληθαίνουν οι σκαλωσιές, τόσο ο Λουδοβίκος προσπαθεί να ενσαρκώσει και στην πορεία να γίνει – σωματικά και ψυχολογικά – ο Βασιλιάς Ήλιος που όλοι περιμένουν. Η διττότητα Βερσαλλιών και Λουδοβίκου είναι ένας από τους πιο ενδιαφέροντες πυλώνες της σειράς.

Ο ΑΝΔΡΑΣ ΜΕ ΤΟ ΣΙΔΗΡΟΥΝ ΠΡΟΣΩΠΕΙΟ

versailles Tibo & Anouchka, Capa Drama, ZodiakFiction & Docs, Incendo, Canal+

Ο Άνδρας με το Σιδηρούν Προσωπείο ήταν ένας αληθινός φυλακισμένος στην εποχή του Λουδοβίκου που δεν καταφέραμε ποτέ να ταυτοποιήσουμε. Παρότι ο μύθος του έχει εμπνεύσει την ποπ κουλτούρα (και μια κάποια μέτρια στιγμή του Leonardo DiCaprio) και ενώ εμφανίζεται και στις ‘Βερσαλλίες’, εδώ δεν αναφερόμαστε σε αυτόν αλλά στον ίδιο τον Λουδοβίκο. Τον βασιλιά της προπαγάνδας.

Όσα γνωρίζουμε για τους ιστορικούς χαρακτήρες που βρίσκουμε και στη σειρά, είναι πληροφορίες που ο ίδιος ήθελε να γνωρίζουμε. Ό,τι έχουμε μάθει γι’ αυτούς, έχει σίγουρα περάσει πρώτα από την υπολογιστική του ματιά. Οι δύο δημιουργοί της σειράς όμως, Simon Mirren και David Wolstencroft, θέλησαν να παρουσιάσουν την ανεπίσημη βερσιόν τους. Να τραβήξουν την κουρτίνα και, βάσει των εξελίξεων της πραγματικής ιστορίας, να φανταστούν πώς σκέφτονταν και ένιωθαν τα ιστορικά πρόσωπα όταν αυτές συνέβαιναν.

ΤΑ PRODUCTION VALUES

versailles Tibo & Anouchka, Capa Drama, ZodiakFiction & Docs, Incendo, Canal+

Οι ‘Βερσαλλίες’ δημιουργήθηκαν από ένα δίδυμο ανθρώπων που είχαν δουλέψει σε αστυνομικές σειρές ‘Criminal Minds’ και ‘Spooks’. Αυτό έδωσε στη σειρά έναν αέρα αστυνομικού θρίλερ, με μια πανάκριβη ετικέτα κοντά στα 30 εκατομμύρια ευρώ που ζωντάνεψε επάξια τον κόσμο του Λουδοβίκου. Το δράμα είναι λουξ και φαίνεται σε κάθε καρέ του. Η σειρά έχει σκηνές που γυρίστηκαν στους κήπους και τις κρεβατοκάμαρες των Βερσαλλιών, αλλά ακόμα κι όταν έβγαινε από το ιστορικό αξιοθέατο παρέμενε σε αληθινά κάστρα. Το Château de Lésigny, το Vaux-le-Vicomte και το Maisons-Laffitte είναι μερικά από τα παλάτια που δάνεισαν τα ballrooms τους στο show. Τόσο έξτρα, όσο και η ζωή των πρωταγωνιστών του.

Η χλιδή της βασιλείας του Λουδοβίκου διαμόρφωσε σε σημαντικό βαθμό τις συνθήκες που οδήγησαν στη Γαλλική Επανάσταση και τελικά στο αιματηρό φινάλε της μοναρχίας. Το λουκ των ‘Βερσαλλιών’ είναι δυνατός αντιπρόσωπός της.

ΤΟ DIVERSITY

versailles Tibo & Anouchka, Capa Drama, ZodiakFiction & Docs, Incendo, Canal+

Οι ‘Βερσαλλίες’ γίνονται συχνά το πεδίο μάχης μεταξύ του Λουδοβίκου και του αδερφού του, Δούκα Φιλίππου (Alexander Vlahos). Δεν μπορείς, άλλωστε, να πεις την ιστορία του μακιαβελικού βασιλιά χωρίς τον αδερφό του. Ενός άνδρα φαινομενικά πολλών αντιφάσεων που κρατούσε πάντα τον Λουδοβίκο σε εγρήγορση. Ήταν ανοιχτά γκέι, τρελά ερωτευμένος στην σχέση του με έναν ιππότη – την πιο αυθεντική απεικόνιση αληθινής αγάπης στο show – ευτυχισμένος στον γάμο του με την ερωμένη του αδερφού του, λάτρης των γυναικείων ρούχων και πάντα έτοιμος να υπερασπιστεί τη Γαλλία ενάντια στους εχθρούς της. Ποιος λέει ότι το ένα αναιρεί απαραίτητα το άλλο;

Ο χαρακτήρας του Vlahos υπήρξε ο αγαπημένος του κοινού, αλλά δεν είναι ο μοναδικός στη σειρά που φέρνει το diversity. Οι ρευστοί στη σεξουαλικότητά τους χαρακτήρες είναι πολλοί, ενώ οι γυναίκες των ‘Βερσαλλιών’ έχουν τους δικούς τους στόχους και φιλοδοξίες.

Η ΕΝΟΧΗ ΑΠΟΛΑΥΣΗ ΤΟΥ 1%

 

versailles alpha Tibo & Anouchka, Capa Drama, ZodiakFiction & Docs, Incendo, Canal+

«Αυτό που βοήθησε τη σειρά να υπερβεί τις διαφορετικές κουλτούρες παγκοσμίως», έχει εξηγήσει στους LA Times ο Vlahos, «είναι η δυνατή αισθητική στις ‘Βερσαλλίες’. Η όλη ιδέα της χλιδής είναι μεγάλο εισιτήριο για τους σημερινούς θεατές λόγω του 1%. Έχουμε τις Kardashians και την εμμονή μας με τους σελέμπριτι. Οι ‘Βερσαλλίες’ έδωσαν στον κόσμο την ευκαιρία να επενδύσουν σε αυτή την κουλτούρα χωρίς ντροπή. Υπάρχει μια απόσταση επειδή είναι ιστορία και έτσι μπορούν να επενδύσουν στη σειρά ως ένοχη απόλαυση».

Όπως συμβαίνει συχνά με τις καλές σειρές βέβαια, τις ξεκινάς για ένα πράγμα και καταλήγεις να τις παρακολουθείς για άλλο. Εδώ πολλοί που άρχισαν τις ‘Βερσαλλίες’ ως ένοχη απόλαυση, τελικά κόλλησαν μαζί τους για όλα τα υπόλοιπα.

ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ

versailles Tibo & Anouchka, Capa Drama, ZodiakFiction & Docs, Incendo, Canal+

Ακόμη και στο δημοκρατικό σήμερα, δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο του λευκού κακομαθημένου, οξύθυμου άντρα που εκμεταλλεύεται την ισχύ του και πληρώνει σπάνια – αν τις πληρώνει και ποτέ – τις αποτυχίες του. Η άδικη για τους πιο αδύναμους βασιλεία του Λουδοβίκου, όμως, είναι εδώ απολαυστική γιατί η κακή συμπεριφορά στις ‘Βερσαλλίες’ έχει συνέπειες. Υπό μία έννοια, πέρα από τους αχανείς κήπους και τα πλούσια κοστούμια, αυτή η διάσταση της σειράς μπορεί να είναι και η μεγαλύτερη στην πραγματικότητα απόδραση για τον θεατή.