Τι αλλάζει φέτος στα ταξίδια στην Ευρώπη και τι πρέπει να ξέρουν οι ταξιδιώτες που σκοπεύουν να τη γνωρίσουν λίγο καλύτερα;

Κάθε χρόνο η Ευρώπη γίνεται όλο και πιο δημοφιλής ανάμεσα σε τουρίστες και ταξιδιώτες και η τάση δεν φαίνεται να ξεφτίζει. Μόλις το 2018, ολόκληρη η ήπειρος καλωσόρισε 710 εκατομμύρια διεθνείς τουρίστες, παρουσιάζοντας αύξηση 5,5% σε σχέση με το 2017, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού Ηνωμένων Εθνών. Τα πράγματα, όμως, αλλάζουν γρήγορα. Ο υπερτουρισμός έχει χτυπήσει την πόρτα σε πολλά μέρη της ηπείρου, τα eco-friendly ταξίδια και το κίνημα flygskam που ξεκίνησε στη Σουηδία ενθαρρύνει τους ταξιδιώτες να μην χρησιμοποιούν αεροπλάνο, ενώ έχουμε επίσης το Brexit, στα αρνητικά. Στα θετικά, νέοι προορισμοί αναδύονται και τα ταξίδια με τρένο βελτιώνονται. Για να δούμε, λοιπόν, τι μας περιμένει.

Διαχείριση υπερτουρισμού
Με τη Βενετία, τη Φλωρεντία, τη Σαντορίνη και τη Βαρκελώνη να αποτελούν μερικά από τα «θύματα» του υπερτουρισμού, φέτος αναμένεται να ληφθούν μέτρα. Αντί, λοιπόν, για τους συνήθεις «υπόπτους», φέτος μπορείτε να προτιμήσετε την Σικελία, έναντι της Βενετίας ή της Φλωρεντίας, όπου θα βρείτε εξαιρετικές επιλογές διαμονής και βελτιωμένες υποδομές. Κάποτε, για παράδειγμα, χρειαζόταν μια ημέρα οδικώς για να πάει κάποιος από την Κατάνια στο Παλέρμο, κάτι που σήμερα γίνεται σε 2,5 ώρες. Ο ταξιδιωτικός οδηγός afar.com προτείνει, επίσης, τις τουρκικές ακτές έναντι των ελληνικών νησιών και την Κροατία και το Μαυροβούνιο έναντι της Ελλάδας και της Ιταλίας. Αν, κάποιος, επιμένει στις κλασικές επιλογές, θα πρέπει αν ξέρει ότι υπάρχει αύξηση του τουριστικού φόρου, με τη Βενετία να σχεδιάζει είσοδο της τάξης των 10 ευρώ το 2020, ενώ το Άμστερνταμ να αυξάνει τους φόρους διαμονής μιας νύχτας στους υψηλότερους της Ευρώπης (7% της τιμής του δωματίου συν 3 ευρώ). Το Ντουμπρόβνικ προσπαθεί να διευκολύνει τους ντόπιους, κλείνοντας το 80% των πάγκων σουβενίρ και βάζοντας όριο στις αφίξεις κρουαζιέρας και τουριστικών λεωφορείων, εφαρμόζοντας και απαγόρευση σε νέα εστιατόρια να βγάζουν καρέκλες και τραπέζια έξω. Όσον αφορά τη Βαρκελώνη και τη Βενετία, μην εκπλαγείτε αν δεν νιώσετε καλοδεχούμενοι, καθώς οι ντόπιοι διαμαρτύρονται συνεχώς για τον υπερτουρισμό.

Ποιοι προορισμοί αναδύονται
Η τάση για ταξίδι στην Ισλανδία συνεχίζεται και οι σκανδιναβικές χώρες είναι στις λίστες των περισσότερων ταξιδιωτών, αν και το κλείσιμο της οικονομικής αερογραμμής WOW Air τον Μάρτιο του 2019 οδήγησε σε μείωση του αριθμού επισκεπτών. Για το 2020, η ταξιδιωτική εφαρμογή Hopper, που συλλέγει και αναλύει δισεκατομμύρια προσφορές αεροπορικών, αναφέρει ότι ο πιο γρήγορα αναπτυσσόμενος προορισμός σε δημοτικότητα και κρατήσεις είναι τα νησιά Φερόε, η αυτόνομη κοινοβουλευτική δημοκρατία, η οποία ανήκει στο Βασίλειο της Δανίας και αποτελεί ομώνυμο αρχιπέλαγος, ανάμεσα σε Ισλανδία, Νορβηγία και Σκωτία. Το Tromso της Νορβηγίας και το Ροβανιέμι (το χωριό του Άγιου Βασίλη) στη Φινλανδία βρίσκονται επίσης στην κορυφαία δεκάδα. Γενικότερα η Σκανδιναβία βρίσκεται σε άνοδο, με τους ταξιδιώτες να τη θεωρούν ασφαλή και «καθαρή», όπως ακριβώς και τη Νέα Ζηλανδία, που σημαίνει ότι οι πολιτικές αναταράξεις παγκοσμίως έχουν επηρεάσει την επιλογή προορισμών. Τέλος, παρατηρείται αύξηση ενδιαφέροντος στο Βερολίνο από αμερικανούς ταξιδιώτες μετά την 30η επέτειο της πτώσης του Τείχους του Βερολίνου το 1989, ενώ και τα ελληνικά νησιά αποτελούν προορισμό, αλλά κυρίως με σκάφος, αφού η εύρεση διαμονής γίνεται πιο δύσκολη κάθε χρόνο.

Η επιρροή του Brexit
Υπάρχουν καλά και κακά νέα. Τα καλά νέα είναι ότι η πολιτική αβεβαιότητα έχει ρίξει την αξία της λίρας, που σημαίνει ότι ευνοούνται οικονομικά οι ταξιδιώτες από εξωτερικό, ενώ μπορεί να πέσει ακόμη περισσότερο. Μέχρι στιγμής, πάντως, τα πράγματα παραμένουν σταθερά και το Brexit δεν πρόκειται να έχει κάποια δραματική επιρροή στη Βρετανία που αναζητούν οι επισκέπτες της. Το Stonehenge και το κάστρο Windsor θα συνεχίσουν να είναι εκεί –ή τουλάχιστον αυτή είναι η βραχυπρόθεσμη πρόγνωση. Μακροπρόθεσμα, τα πράγματα δεν είναι τόσο ξεκάθαρα κι εδώ έρχονται τα κακά νέα. Αν το Ηνωμένο Βασίλειο συνεχίσει να απομονώνεται πολιτικά και οι αεροπορικές επιφέρουν περισσότερες χρεώσεις για πτήσεις στα τοπικά αεροδρόμια, οι αεροπορικές θα μειώσουν τις πτήσεις τους και οι τιμές θα αυξηθούν μέσα στα πρώτα δυο χρόνια μετά το Brexit.

Καλύτερα και πιο γρήγορα ταξίδια με το τρένο
Στην Ευρώπη, ο τρόπος με τον οποίο ταξιδεύει κάποιος είναι το ίδιο σημαντικός με τον προορισμό. Εδώ, άλλωστε, γεννήθηκε και το κίνημα flygskam με στόχο τη μείωση των πτήσεων για προστασία του περιβάλλοντος, με πρωτοπόρο την 17χρονη Greta Thunberg, το οποίο και είχε αποτέλεσμα: το 2019, ο αριθμός των επιβατών για εσωτερικές πτήσεις στη Σουηδία μειώθηκε κατά 8%, σύμφωνα με την Swedavia, που διαχειρίζεται αεροδρόμια στη Σουηδία. Η τάση αυτή επεκτείνεται και στις αερογραμμές, με κάποιες να κάνουν περιβαλλοντικές κινήσεις και την KLM να προτείνει το ταξίδι με το τρένο για πιο κοντινές αποστάσεις, υποκαθιστώντας μια από τις πέντε καθημερινές της πτήσεις μεταξύ Άμστερνταμ και Βρυξελλών, με high-speed τρένο. Στο μεταξύ, η Γερμανία θα διπλασιάσει το φόρο των επιβατών για σύντομες πτήσεις το 2020, κάτι που συμβαίνει και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Όλα δείχνουν, λοιπόν, ότι με ένα ταχύτατο δίκτυο τρένων στο μεγαλύτερο μέρος της ηπείρου, χωρίς ελέγχους εντός Σένγκεν, τα τρένα θα πρωταγωνιστήσουν στα ταξίδια μας από εδώ και πέρα. Αν και το κόστος εισιτηρίων είναι πιο υψηλό από τις low-budget αερογραμμές, δεν υπάρχουν περιορισμοί στις αποσκευές, συν του ότι απολαμβάνετε υπέροχη θέα στο ταξίδι σας, περνώντας μέσα από την εξοχή της Ευρώπης. Από τις 31 Μαρτίου, η Eurostar θα έχει απευθείας τρένα από το Άμστερνταμ στο Λονδίνο (δρομολόγια πραγματοποιούνται ήδη από το Λονδίνο στο Άμστερνταμ), ενώ εμπειρία θα είναι και η νέα Excellence class στο ελβετικό Glacier Express, σε μια από τις πιο όμορφες διαδρομές της Ευρώπης. Αυξάνεται, επίσης, η δημοτικότητα των νυχτερινών τρένων με 25% αύξηση στις κρατήσεις του 2019, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο έχει ήδη δυο νέες βερσιόν στα καλά του «χαρτιά»: το London-Penzace Night Riviera και το Caledonian Sleeper που ταξιδεύει από το Λονδίνο στα Highlands της Σκωτίας.