Τι αποκαλύπτει νέα μελέτη

Τα παιδιά σήμερα μεγαλώνουν με ένα tablet ή κινητό στο χέρι. Βλέπουν το αγαπημένο τους περιεχόμενο όταν τρώνε, παίζουν τα αγαπημένα τους παιχνίδια πριν κοιμηθούν κοκ. Πολλές φορές ο ίδιος ο γονιός είναι αυτός που τα προτρέπει να ασχοληθούν με το κινητό για να αποκτήσει μερικά λεπτά ησυχίας όταν κάνει κάποια δουλειά ή όταν βρίσκεται έξω με φίλους. Ωστόσο, νέα έρευνα αποκαλύπτει πως ο χρόνος που περνάει μπροστά από την οθόνη το παιδί, έχει επιπτώσεις.

Η μελέτη του National Institutes of Health αποκαλύπτει πως η υπερβολική έκθεση ενός παιδιού μπροστά σε μία οθόνη, μπορεί να αλλάξει τη φυσική δομή του εγκεφάλου τους. Μελετήθηκαν 4.500 τομογραφίες εγκεφάλου από παιδιά 9-10 ετών που περνούν πάνω από 7 ώρες την ημέρα μπροστά σε οθόνη. Τα αποτελέσματα έδειξαν πρόωρη λέπτυνση του εγκεφαλικού φλοιού, του εξωτερικού στρώματος δηλαδή που βοηθά στην επεξεργασία πληροφοριών από τον φυσικό κόσμο.

Ακούγεται κακό, αλλά η υπεύθυνη της έρευνας, Gaya Dowling σπεύδει να μας αποτρέψει από το να εξάγουμε συμπεράσματα από αυτά τα ευρήματα.

Δεν ξέρουμε αν προκαλείται από το χρόνο που περνάνε μπροστά στην οθόνη. Δεν ξέρουμε αν είναι κακό. Δε θα ξέρουμε αν δεν τους παρακολουθήσουμε σε βάθος χρόνου για να δούμε αν θα υπάρχουν αποτελέσματα που θα σχετίζονται με τις διαφορές που βλέπουμε σε αυτή τη μοναδική στιγμή.

Ξεκαθαρίζεται λοιπόν πως πρόκειται για μία έρευνα η οποία δεν έχει ολοκληρωθεί και βρίσκεται σε εξέλιξη. Ονομάζεται Adolescent Brain Cognitive Development (ABCD), κοστίζει $300 εκατομμύρια και βασίζεται στην παρατήρηση πως παιδιά που περνούν παραπάνω από δύο ώρες μπροστά σε οθόνη σημειώνουν χαμηλότερο σκορ σε δοκιμασίες σκέψης και γλώσσας. Οι επιστήμονες θα παρακολουθήσουν τα παιδιά σε βάθος δεκαετίας για να μπορέσουν να καταλάβουν πώς η χρήση ηλεκτρονικών συσκευών μπορεί να επηρεάσει τους εγκεφάλους, την νοητική και συναισθηματική υγεία και ανάπτυξη. Μια νέα μεγαλύτερη δημοσιοποίηση αποτελεσμάτων αναμένεται το 2019. Μέχρι τότε, η αποφυγή υπερβολών με το smartphone και η ενασχόληση του παιδιού και με φυσικά παιχνίδια ή κάποιο βιβλίο ίσως να μην είναι κακή ιδέα.