Συνολικά μόλις έξι κρουαζιερόπλοια είναι προγραμματισμένο να προσεγγίσουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης τη φετινή σεζόν. “Ποδαρικό” για φέτος έκανε το “Crown Iris” το πιο μεγάλο κρουαζιερόπλοιο της θερινής σεζόν, το οποίο αποβίβασε περισσότερους από 1600 τουρίστες -στην πλειονότητά τους Ισραηλινούς (1591), Αμερικανούς και Γάλλους.

Το πλοίο της εταιρίας Μano Cruise, με σημαία Παναμά και 563 μέλη πληρώματος, πρόκειται να επιστρέψει και πάλι στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης τον Σεπτέμβριο και συγκεκριμένα στις 19 Σεπτεμβρίου, προερχόμενο από τον Βόλο και πριν κατευθυνθεί προς τη Σύρο.

Πρέπει να σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που προσεγγίζουν τη Θεσσαλονίκη. Είναι χαρακτηριστικό ότι από 75-80 προσεγγίσει το 2002 πέσαμε σε κάτω από 10. Πιο συγκεκριμένα, το 2018 προσέγγισαν 5 κρουαζιερόπλοια και το 2017 μόλις 4. Καλύτερη ήταν η εικόνα το 2016 οπότε κατέπλευσαν 24 κρουαζιερόπλοια με τη σεζόν μάλιστα να αρχίζει τον Απρίλιο και να ολοκληρώνεται τον Νοέμβριο.

Όπως έχει δηλώσει ο πρόεδρος της ΟΛΘ ΑΕ κ. Σωτήρης Θεοφάνης οι μείωση στις αφίξεις δεν έχει να κάνει με αδυναμία στο μάνατζμεντ αλλά με το γεγονός ότι το Home port αυτού του κύκλου εξυπηρέτησης που ήταν η Κωνσταντινούπολη σε κάποια φάση κατέρρευσε.

Αυτό δείχνει ότι όταν μια πόλη αποτελεί ενδιάμεσο λιμάνι, όπως εν προκειμένω η Θεσσαλονίκη, έχει αναπόφευκτα εξάρτηση από το home port, δηλαδή από το λιμάνι αφετηρίας.

Τόσο ο κ. Θεοφάνης όσο και άλλοι φορείς του τουρισμού, έχουν εκφράσει την άποψη ότι η Θεσσαλονίκη θα πρέπει να στοχεύσει σε niche αγορές, δηλαδή στοχευμένες, καθώς δεν μπορεί να ανταγωνιστεί μεγάλα λιμάνια, το μέγεθος των οποίων επιτρέπει την προσέγγιση μεγάλων κρουαζιεροπλοίων των 4.000 επισκεπτών.

Πρόσφατα, μιλώντας σε συνέδριο στη Θεσσαλονίκη, ο Δρ Γιώργος Πατέρας πρόεδρος Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, είχε δηλώσει ότι πρέπει να γίνει προσπάθεια από όλους ώστε «να φέρουμε πίσω στη Θεσσαλονίκη» την κρουαζιέρα.

Είχε αναφερθεί δε και στα οφέλη του home porting αναφέροντας ότι στην περίπτωση που ένα κρουαζιερόπλοιο περνάει απλώς από ένα λιμάνι (call visit) ξοδεύονται 80 ευρώ την ημέρα ανά άτομο, ενώ στην περίπτωση του home porting, ξοδεύονται 170 ευρώ ανά άτομο την ημέρα.

Ένα από τα ζητήματα που συχνά επισημαίνονται ως αναγκαία για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη είναι αφενός οι συνέργειες και αφετέρου η δημιουργία ενός “προϊόντος” ενός “πακέτου” που θα περιλαμβάνει σημαντικά θέλγητρα της ευρύτερης περιοχής, όπως ο Όλυμπος, η Βεργίνα, το Άγιον Όρος κ.ά.

 

Το παράδειγμα της Μασσαλίας

 

Πριν λίγες ημέρες πραγματοποιήθηκε συνάντηση φορέων στον ΟΛΘ στην οποία  συμμετείχε ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης και η πρόεδρός του, αντιπεριφερειάρχης της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης κα Βούλα Πατουλίδου  στη διάρκεια της οποίας εξετάστηκαν οι  ενέργειες για να καταστεί η κρουαζιέρα το success story για τον τουρισμό της Θεσσαλονίκης.

Εκτός από τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΘ κ. Σωτήρη Θεοφάνη, πήραν μέρος ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ.Κωνσταντίνος Ζέρβας, ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού και Πολιτισμού της ΠΚΜ κ.Αλέξανδρος Θάνος και ο γενικός διευθυντής του Marseille-Provence Cruise Terminal κ. Jacques Missoni (Ζακ Μασονί). Ο τελευταίος παρουσίασε στοιχεία για την ζήτηση που παρουσιάζει η κρουαζιέρα και τις ενέργειες που κατέστησαν την Μασσαλία ένα από τα πιο κομβικά λιμάνια της κρουαζιέρας στην Μεσόγειο και τις συνέργειες που έχουν αναπτυχθεί γι’ αυτό.

Οι συμμετέχοντες  αναφέρθηκαν στις ανοδικές τάσεις που παρατηρούνται για την κρουαζιέρα σε όλο τον κόσμο. Ο κος  Missoni επέμενε ότι η δική τους επιτυχία είχε πολύ συγκεκριμένο περιεχόμενο. Τη συμμετοχή όλων των φορέων, όπως με χαρά είδε να συμβαίνει και στην πόλη μας. Στη Μασσαλία έπαιρναν αποφάσεις και  κάθε φορέας υλοποιούσε το έργο που του αναλογούσε.

Αν συμβεί κάτι αντίστοιχο και στη Θεσσαλονίκη, η πόλη θα καταστεί σταθμός για την κρουαζιέρα στην ΝΑ Μεσόγειο και στο Αιγαίο, συνδυάζοντας τα τουριστικά πλεονεκτήματα που προβάλλει η Κεντρική Μακεδονία και η Βόρεια Ελλάδα.

 

Τα επόμενα δρομολόγια κρουαζιέρας

Το επόμενο κρουαζιερόπλοιο που θα δέσει στη Θεσσαλονίκη θα έρθει στις 23 Ιουλίου το πρωί. Πρόκειται συγκεκριμένα για το CLUB MED II το οποίο θα έρθει από τη Σκιάθο και το απόγευμα της ίδιας ημέρας θα αποπλεύσει για Θάσο. Στις 3 Αυγούστου το πρωί θα φτάσει το SALAMIS FHILOXENIA, το οποίο είχε έρθει και πέρυσι. Θα παραμείνει στο λιμάνι μέχρι τα μεσάνυχτα πριν συνεχίσει το ταξίδι του για Βόλο. Λίγες ημέρες μετά, στις 5 Αυγούστου θα καταπλεύσει το SEA CLOUD από Σκόπελο και με επόμενο προορισμό τη Σκιάθο. Στα τέλη του Αυγούστου, στις 29 το πρωί θα έρθει το AZAMARA PURSUIT από τον Βόλο, ενώ όπως προαναφέρθηκε τη σεζόν θα κλείσει το CROWN IRIS.

Σημειώνεται ότι η περιοχή της Μεσογείου αποτελεί τον δεύτερο πιο σημαντικό προορισμό κρουαζιέρας στον κόσμο μετά από αυτόν της Καραϊβικής.