Ξενίζει με την άγαρμπη εμφάνιση, γοητεύει με την τεχνολογία της

Η Ethec είναι έργο μιας ετερόκλητης ομάδας φοιτητών από την Ελβετία

ethec-2wd-6

Για την εμφάνιση θαλάσσιου ελέφαντα της ηλεκτροκίνητης Ethec υπάρχει επαρκής δικαιολογία. Σχεδιάστηκε από μια μεικτή ομάδα φοιτητών του Ομοσπονδιακού Πολυτεχνείου της Ζυρίχης και της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Ζυρίχης. Για την ακρίβεια από μία ομάδα 13 μηχανολόγων μηχανικών, ενός ηλεκτρολόγου μηχανικού και δύο σχεδιαστών.

Κρίνοντας από το αποτέλεσμα η συνεργασία των ανόμοιων ειδικοτήτων εξελίχτηκε κάπως σαν τις περίφημες ελληνικές επιτροπές που καταλήγουν σε πολλαπλές κι ασυμβίβαστες μεταξύ τους αποφάσεις, ανάλογα με τα συμφέροντα, γούστα ή τη «γραμμή» του κάθε μέλους.

ethec-2wd-4Έτσι κι εδώ, το αποτέλεσμα είναι ένα συνονθύλευμα αξιοπρόσεκτων ιδεών που κάθε μία από μόνη της είναι ενδιαφέρουσα, όλες μαζί όμως σου φέρνουν πονοκέφαλο.

Το σημείο τομής των δύο «φιλοσοφιών» (μηχανολόγων και σχεδιαστών) εντοπίζεται εκεί που η μπαταρία συναντά τις καμπύλες του κουστουμιού –το οποίο συνενώνει σε έναν ενιαίο «ημιτονοειδή» ασημένιο όγκο τους δύο διακριτούς ύβους του «ρεζερβουάρ» και της σέλας.

Η συνάντηση της κυβόσχημης μπαταρίας και των αισθησιακών καμπυλών μοιάζει με το σκάσιμο του κύματος πάνω στο βράχο. Το νερό σπάει πάνω στην πέτρα, παλεύει και αφρίζει, την τυλίγει και τελικά επικρατεί –έτσι και το ασημί κύμα επικρατεί (αισθητικά) της βραχώδους μπαταρίας.

Δείγμα ανωριμότητας είναι το λεπτεπίλεπτο πλαίσιο που μοιάζει ανίκανο να τιθασεύσει τις μάζες της μοτοσικλέτας. Ωστόσο υπάρχουν πολλές θετικές λεπτομέρειες που αξίζουν προσοχής, όπως το μπροστινό girder σύστημα ανάρτησης που θυμίζει κάτι από Confederate.

ethec-2wd-1

Ή το «θαρραλέο» άλμα του ρεζερβουάρ πάνω από τη μπροστινή ανάρτηση προκειμένου να καταλήξει σε ένα φανάρι-νάνο. Και βέβαια ο μεταλλικός αγκώνας που εκτείνεται από το δεξί μισό του τιμονιού προς τα πάνω και αριστερά, στηρίζοντας την 7ιντση ταμπλέτα στο ρόλο πίνακα οργάνων.

Μυστήριο προσθέτουν τα μεταλλικά ασημόχρωμα κουτιά εκατέρωθεν του κινητήρα με τα άψογα οργανωμένα καλώδια που αναφύονται από τα πλευρά τους, υπονοώντας κάποιο είδος ελεγκτικού μηχανισμού.

Εντυπωσιακές τέλος και οι ψύκτρες της μπαταρίας που στο πίσω μέρος μετατρέπονται σε προστατευτικό φτερό πάνω από τον τροχό.

Πέρα όμως από το αισθητικό μέρος υπάρχει και το πρακτικό. Που στην περίπτωση μιας ηλεκτρικής μοτοσικλέτας αντιπροσωπεύεται κυρίως από τη χωρητικότητα της μπαταρίας και την εμβέλεια που προσδίδει.

ethec-2wd-2

Εδώ είναι που διαπρέπει η Ethec και απαιτεί κατανόηση για την μπαταρία-κοντέινερ με τα 1.260 στοιχεία ιόντων λιθίου. Με ενεργειακή χωρητικότητα 15 κιλοβατώρες επαρκεί για 400 χλμ οδήγησης –τουλάχιστον σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της φοιτητικής ομάδας.

Απίστευτος ισχυρισμός; Ίσως, αν δεν ακολουθούσε ένας ακόμη πιο ακραίος: η μπαταρία, χάρη στη χρήση της πιο σύγχρονης τεχνολογίας ταχυφόρτισης ξαναγεμίζει σε μία μόλις ώρα –ή περίπου, τέλος πάντων.

Εκτός από τις ψύκτρες, για τη διατήρηση λογικής θερμοκρασίας λειτουργίας φροντίζουν και άλλα συστήματα, ένα ενεργητικό και ένα παθητικό –αλλά δεν ξέρουμε ακόμα πώς ακριβώς. Πάντως με τη χρήση τους επιτυγχάνεται εκτός των άλλων και η μακροβιότητα της μπαταρίας, δηλαδή η δυνατότητά της να υποβληθεί σε πολλούς κύκλους φόρτισης/εκφόρτισης πριν χάσει την αποτελεσματικότητά της. Οι φοιτητές μας βεβαιώνουν πως η μπαταρία θα αντέξει για χρόνια.

ethec-2wd-5

Η κίνηση μεταφέρεται στους τροχούς από δύο ηλεκτρομοτέρ στις αντίστοιχες πλήμνες. Η συνεχής ισχύς φτάνει τους 30 ίππους (22 κιλοβάτ) ενώ η μέγιστη στιγμιαία τους 67 ίππους ή 50 κιλοβάτ. Δεν είναι γνωστό εάν οι αριθμοί αφορούν συνολικά και τα δύο μοτέρ (το πιθανότερο) ή το κάθε ένα από αυτά.

Η χρήση των δύο μοτέρ έχει μια ιδιαιτερότητα που έγκειται στο ότι το μπροστινό χρησιμοποιείται κυρίως για την ανάκτηση κινητικής ενέργειας και επαναφόρτιση της μπαταρίας κατά το φρενάρισμα.

ethec-2wd-3

Αυτός είναι και ο λόγος που σε κάθε σύγκριση η Ethec με δύο μοτέρ είχε πάντα καλύτερες επιδόσεις από ό,τι όταν φορούσε μόνον το πίσω μοτέρ. Μάλιστα όπως περιγράφεται η λειτουργία του, κατά το φρενάρισμα πρώτα ενεργοποιείται το σύστημα ανάκτησης ενέργειας και κατόπιν, εφόσον ο αναβάτης συνεχίζει να πιέζει τα χειριστήρια, ενεργοποιούνται και τα φρένα –μονοί δίσκοι εμπρός και πίσω.

Βέβαια η χρήση μοτέρ μέσα στους τροχούς δημιουργεί ποικίλα προβλήματα στη συμπεριφορά των αναρτήσεων (μεγαλύτερες μη αναρτημένες μάζες), στην κατευθυντικότητα και τελικά στη συνολική συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας.

ethec-2wd-6

Όμως σημαντικά προβλήματα εργονομίας θα ήγειρε και το κοτσάρισμα ενός μοτέρ στο πίσω μέρος της ογκώδους μπαταρίας. Και σε τελική ανάλυση η Ethec είναι προϊόν της φαιάς ουσίας μιας χούφτας φοιτητών που παρότι έχουν πολλά να μάθουν ακόμη, κατάφεραν να εντυπωσιάσουν με την υλοποίηση των ιδεών τους.

Ίσως κάποιος ή κάποιοι ανάμεσά τους να είναι αυτοί οι επιστήμονες που αύριο θα δώσουν λύση στα σύγχρονα προβλήματα της ηλεκτροκίνησης. Μην ξεχνάμε πως κατά τη θητεία του στο ίδιο αυτό Ομοσπονδιακό Πολυτεχνείο της Ζυρίχης συνέθεσε τη Γενική Θεωρία της Σχετικότητας κάποιος κύριος ονόματι Αϊνστάιν…

ethec-2wd-7 ethec-2wd-8 ethec-2wd-11 ethec-2wd-14 ethec-2wd-15 ethec-2wd-9 ethec-2wd-16 ethec-2wd-18