Πόσο τέλεια θα ήταν η ζωή μας εάν μπορούσαμε να ξυπνάμε κάθε πρωί πολύ πριν τις 7.00 π.μ., ξεκούραστοι -κατά προτίμηση χωρίς τον ενοχλητικό ήχο του ξυπνητηριού- να σηκωνόμαστε χωρίς πίεση και απόλυτα ευδιάθετοι από το κρεβάτι, για να αφιερώσουμε χρόνο στον εαυτό μας, να πάμε γυμναστήριο ή να κάνουμε catch up στα e-mails μας πριν φτάσουμε στο γραφείο; Δυστυχώς στη ζωή υπάρχουν δύο τύποι ανθρώπων, αυτοί που χωρίς πολύ κόπο καταφέρνουν όλα τα παραπάνω και πολλά περισσότερα πρίν τις 10 το πρωί, το ομολογώ τουσ ζηλεύω αφάνταστα, και όλοι εμείς οι υπόλοιποι που απλά προσπαθούμε τουλάχιστον να φτάσουμε στο γραφείο στην ώρα μας!  Σε έναν ιδανικό κόσμο θα ήταν εύκολο για τον καθένα μας να ακολουθήσει το πρωινό πρόγραμμα όλων των πετυχημένων bosses αλλά στην πραγματικότητα φαντάζομαι ότι μάλλον η πρωινή σας ρουτίνα μοιάζει λίγο περισσότερο με τη δική μου από ότι με αυτή της Oprah.

screen-shot-2020-01-15-at-103703.png
@thethirty

Μια τυπική μέρα ξεκινάει μετά από εκνευριστικά πολλά snooze. Φυσικά είμαι ακόμη αισιόδοξη και θεωρώ ότι προλαβαίνω να χουζουρέψω 5 λεπτά ακόμη. Την ώρα που πλένω τα δόντια μου αρχίζω να συνειδητοποιώ ότι μάλλον δεν έχω όσο χρόνο νόμιζα. Μετά από μία γρήγορη κούπα καφέ που συνήθως ξεχνάω να πιω κι ενώ ψάχνω μέσα στη ντουλάπα σαν μανιακή ρούχα που να ταιριάζουν έστω και λίγο μεταξύ τους αρχίζω να πανικοβάλλομαι. Προφανώς και θα αργήσω. Τελικά φτάνω στο γραφείο μου fashionably late και ήδη αγχωμένη και αποπροσανατολισμένη. Προφανώς όχι και ο καλύτερος τρόπος για να αρχίσω την ημέρα μου. Θα κάνω μία και μόνο προφανή δήλωση: Ποτέ δεν ήμουν πρωινός τύπος. Μισώ το πρωινό ξύπνημα! Δυστυχώς οι πιο παραγωγικές μου ώρες είναι μετά τις 5.00 μ.μ. κι ενώ μπορώ με ευκολία να ξενυχτήσω στην ιδέα και μόνο πως πρέπει να ξυπνήσω πριν τις 10 το πρωί, -ναι το ξέρω ότι δε θεωρείται καν νωρίς-, μπορεί να με πιάσει μια μικρή κρίση πανικού.

screen-shot-2020-01-15-at-104553.png
@gigihadid


the science

Σε μία έρευνα με περισσότερους από 91,000 κατοίκους της Μεγάλης Βρετανίας, ο Dr. Daniel Smith αξιολόγησε τις καθημερινές συνήθειες των συμμετεχόντων καταλήγοντας ότι μία σωστά δομημένη ημερήσια ρουτίνα όπου είμαστε ενεργοί τις ώρες της ημέρας και ανενεργοί τις ώρες της νύχτας είναι ιδιαίτερα σημαντική για την ψυχική μας υγεία. Ο λόγος φυσικά για τον οποίο οι λεγόμενοι “πρωινοί τύποι” φαίνεται να έχουν λιγότερο άγχος και συμπτώματα ψυχικών παθήσεων είναι ο κιρκαδικός ρυθμός ή αλλιώς το ανθρώπινο βιολογικό ρολόι. Σύμφωνα με έρευνες το σώμα μας είναι προγραμματισμένο να λειτουργεί παράλληλα με το φως του ήλιου. Όταν ο κιρκαδικός ρυθμός διαταράσσεται, συνήθως λόγω του τεχνητού φωτός, μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την παραγωγή ορμονών και να δημιουργήσει έντονο στρες.

screen-shot-2020-01-15-at-104752.png
@blancmiro

Αν και το βιολογικό μας ρολόι επιτάσσει τελικά το πρωινό ξύπνημα, τα ψυχικά οφέλη μιας δομημένης πρωινής ρουτίνας δε σταματούν εκεί. Οι άνθρωποι είμαστε στην πραγματικότητα ένα είδος που κοινωνικά και ψυχικά βασίζεται στις συνήθειες καθώς μας προσφέρουν σιγουριά και δημιουργούν μία αίσθηση ασφάλειας. Πόσες φορές έχετε νιώσει πανικό ή πίεση το πρωί και μόνο στο άκουσμα του ξυπνητηριού σας; Όταν ξεκινάμε τη μέρα μας χωρίς μία προδιαγεγραμμένη ρουτίνα, αυτόματα το σώμα μας βιολογικά και ψυχικά μπαίνει σε κατάσταση στρες καθώς η αβεβαιότητα του απρόσμενου ενεργοποιεί το λεγόμενο “fligh or fight syndrome” με αποτέλεσμα να εκκρίνονται υψηλότερα ποσοστά ορμονών του άγχους.

Remote file

Δεδομένου ότι το μυαλό μας δε μπορεί να εντοπίσει τον πιθανό κίνδυνο μπαίνει αυτόματα σε μία κατάσταση υπερδιέγερσης και μόνιμης επιφυλακής για την επικείμενη απειλή. Ενώ ο μηχανισμός αυτός είναι φτιαγμένος για να μας προστατεύει από κινδύνους μπορεί να ενεργοποιηθεί ακόμη και από την παραμικρή αίσθηση φόβου. Στη συγκεκριμένη λοιπόν περίπτωση ο φόβος του απροόπτου δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο σωματικών και νοητικών αντιδράσεων που εκτός από ανθυγιεινός είναι και εξαντλητικός. Να σημειωθεί εδώ η ότι για μεγάλο χρονικό διάστημα η υψηλή έκκριση ορμονών όπως η κορτιζόλη που προκαλείται από το στρες  μπορεί να οδηγήσει σε ψυχικά και σωματικά νοσήματα. Έχοντας λοιπόν προγραμματίσει τα πρωινά, σας γλυτώνει χρόνο από αχρείαστο άγχος το οποίο συνολικά μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την υγεία σας.

the tips

Step 1: Εμπνευστείτε αλλά μην αντιγράφετε

screen-shot-2020-01-15-at-104838.png
@clairethomsonjonville

Η αλήθεια είναι ότι οι περισσότεροι επιτυχημένοι άνθρωποι στην ιστορία ξυπνάνε ιδιαίτερα νωρίς. Η Jennifer Aniston βάζει το ξυπνητήρι της κάθε πρωί στις 4.30 π.μ. με μία κούπα ζεστό νερό με λεμόνι και 45 λεπτά διαλογισμού, ενώ η Anna Wintour στις 5.00 π.μ. με μία προπόνηση τέννις. Οι πρωινές συνήθειες των διασήμων είναι τουλάχιστον ενδιαφέρουσες και ίσως δελεαστικές. Λογικά κάτι περισσότερο γνωρίζουν από εμάς! Μήπως το μυστικό της επιτυχίας τους να βρίσκεται σε αυτές τις ιδιαίτερες επιλογές; ΌΧΙ! Εννοείται ότι εάν λατρεύετε το τέννις και το club είναι στον δρόμο για το γραφείο σας όντως έχει νόημα να ξεκινήσετε την ημέρα σας με ένα match, αν όχι όμως θα ταλαιπωρηθείτε άδικα και στο τέλος θα παραιτηθείτε από την προσπάθεια.

Step 2: Προσδιορίστε τις ανάγκες σας

screen-shot-2020-01-15-at-110538.png
@leandramcohen

Αξιολογήστε τον συνολικό τρόπο ζωής σας και σκεφτείτε προσεκτικά τι ανάγκες έχετε στην καθημερινότητά σας. Μήπως δεν περνάτε αρκετό χρόνο με την οικογένειά σας, δε χωράει ποτέ στο πρόγραμμα σας το γυμναστήριο ή δεν προλαβαίνετε ποτέ να δείτε την αγαπημένη σας σειρά με αποτέλεσμα να είστε μία σεζόν πίσω; Όποιες και αν είναι οι ανάγκες που έχετε η ιδανική πρωινή ρουτίνα θα σας βοηθήσει να τις ικανοποιήσετε είτε απλά μεταθέτοντας τες το πρωί είτε ελευθερώνοντας χρόνο την επόμενη ημέρα.

Step 3: Θέστε τους στόχους σας

Τι είναι αυτό που θέλετε να πετύχετε αλλάζοντας την πρωινή σας ρουτίνα; Ο συνηθέστερος στόχος για τέτοιες lifestyle αλλαγές αφορά τη γενικότερη ποιότητα ζωής αλλά μπορεί να είναι η αύξηση παραγωγικότητας ή η καταπολέμηση του άγχους. Όσο πιο σωστά θέσετε τους στόχους που θέλετε να πετύχετε τόσο ευκολότερο θα είναι να διαμορφώσετε σωστά τη ρουτίνα σας.

Step 4: Αξιολογήστε τις νέες σας συνήθειες ρεαλιστικά

Remote file

Αφού λοιπόν αποφασίσετε ποιες είναι οι νέες συνήθειες που θέλετε να υιοθετήσετε ήρθε η ώρα για την αξιολόγηση τους. Ακόμη και αν θεωρείτε ότι το να ξυπνάτε στις 4 το πρωί είναι ο μόνος τρόπος να πετύχετε τους στόχους δεν έχει κανένα νόημα να αναγκάσετε τον εαυτό σας να το κάνει εάν κοιμάστε συστηματικά μετά τις 12.00 το βράδυ! Το μόνο που θα καταφέρετε είναι να απογοητευτείτε. Βρείτε τη λεπτή γραμμή και προσαρμόστε τον ήδη υπάρχοντα τρόπο ζωής σας με τις συνήθειες που θέλετε να αποκτήσετε. Είναι ο μόνος τρόπος για να μπορέσετε να τις διατηρήσετε σε βάθος χρόνου. 

Step 5: Γίνετε όσο πιο συγκεκριμένοι μπορείτε

screen-shot-2020-01-15-at-105028.png
@missbrigittebardot

Πάρτε μολύβι και χαρτί και γράψτε τη νέα σας πρωινή ρουτίνα με εύκολα και πολύ συγκεκριμένα βήματα. Στη διαδικασία αυτή θα μπορέσετε να αναγνωρίσετε λάθη αλλά και ίσως να δείτε ότι τελικά δεν είναι και πολύ εύκολα πραγματοποιήσιμη. Φτιάξτε τη δική σας ιεροτελεστία και φροντίστε να περιλαμβάνει και πράγματα που σας αρέσουν έτσι ώστε να είναι πιο εύκολο να την υιοθετήσετε και φυσικά να ξεκινάτε τη μέρα σας με καλύτερη διάθεση, άλλωστε αυτός δεν ήταν και ο λόγος που μπήκατε σε αυτή τη διαδικασία;

Εxtra tip: Φροντίστε να κοιμηθείτε αρκετά

screen-shot-2020-01-15-at-105225.png
@karliekloss on Pinterest

Πολλές φορές ο λόγος που ξυπνάμε εξαντλημένοι είναι γιατί διακόπτουμε τον κύκλο του ύπνου. Το πιο σημαντικό για να είστε ευδιάθετοι το πρωί είναι να έχετε κοιμηθεί αρκετές και ποιοτικές ώρες το προηγούμενο βράδυ. Υπολογίστε λοιπόν το διάστημα ύπνου που χρειάζεστε και χωθείτε κάτω από το πάπλωμα τη σωστή ώρα. Εάν είστε από αυτούς που ακόμη και εάν έχουν συμπληρώσει 7 ή 8 ώρες ύπνου νιώθουν κουρασμένοι μην πανικοβάλλεστε γιατί υπάρχουν τρόποι να βελτιώσετε την ποιότητα ύπνου σας και να ξυπνάτε κάθε πρωί αναζωογονημένοι.

the recipe

screen-shot-2020-01-14-at-082407.png

Pear & Cinnamon Porridge

Ένας ακόμη λόγος για να ξυπνήσετε στην ώρα σας! Το porridge δεν είναι τίποτα παραπάνω από ένα ζεστός χυλός βρώμης και αποτελεί αγαπημένη επιλογή πρωινού στις χώρες της βόρειας Ευρώπης. Η βρώμη είναι ίσως το ιδανικό super food για να ξεκινήσετε τη μέρα καθώς η υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες θα σας κρατήσει χορτάτους μέχρι το επόμενο γεύμα ενώ ο χαμηλός γλυκαιμικός δείκτης θα σας βοηθήσει να αποφύγετε το λεγόμενο sugar crush. Έρευνες έχουν αποδείξει ότι το πρωινό με βρώμη μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά στην απώλεια βάρους και μακροπρόθεσμα στην αποφυγή παθήσεων όπως ο διαβήτης τύπου ΙΙ. Φυσικά ένα υγιεινό πρωινό μπορεί να είναι και νόστιμο. Προσθέστε φρούτα για ένα boost βιταμινών και μαύρη κουβερτούρα για αντιοξειδωτικά και αντικαρκινικά συστατικά της. Enjoy!

Υλικά

  • 30 γρ. βρώμη
  • 200 ml γάλα πλήρες ή φυτικό γάλα της επιλογής σας (προτιμήστε το γάλα καρύδας για πιο κρεμώδη υφή)
  • 1 αχλάδι
  • 1 κ.γ. βούτυρο αμυγδάλου
  • 1 κ.σ. κανέλα
  • 2 κ.γ. μέλι ή 1 κ.γ. στέβια
  • Κουβερτούρα για το σερβίρισμα

Ηow to: Ξεκινήστε κόβοντας το αχλάδι σε λεπτές φέτες. Σε ένα μικρό κατσαρολάκι προσθέστε το γάλα και τη βρώμη. Μόλις αρχίσει να βράζει χαμηλώστε την ένταση του ματιού, προσθέστε το μέλι, την κανέλα και μερικές από τις φέτες αχλαδιού. Ανακατέψτε το μίγμα μέχρι να ομογενοποιηθούν τα υλικά και να γίνει κρεμώδες. Μεταφέρετε τον χυλό σας σε ένα μικρό μπολ. Διακοσμήστε το με το υπόλοιπο αχλάδι, την κουβερτούρα κι έξτρα κανέλα. Απολαύστε το ζεστό.

Extra tip: Εάν έχετε χρόνο μπορείτε να ψήσετε μερικές από τις φέτες αχλαδιού. Ρίξτε τους από πάνω με λίγη άχνη ζάχαρη. Σε ένα μικρό τηγάνι και σε δυνατή φωτιά τοποθετήστε τες και μόλις καραμελώσουν από τη μία μεριά γυρίστε τες από την άλλη.

Start your day the best way! 🙂


P.s.: 
Επειδή, όμως είναι όλα πιο εύκολα στη θεωρία από ότι στην πράξη, και μάλλον δε σας έχω πείσει ότι αξίζει να βάλετε το ξυπνητήρι σας λίγο νωρίτερα για να κάνετε jump start τη μέρα σας, αποφάσισα να το δοκιμάσω εγώ πριν από εσάς!

Μέχρι και την επόμενη εβδομάδα θα ακολουθήσω τα παραπάνω tips και υπόσχομαι ότι θα σας ενημερώσω για την πορεία του στο επόμενό μας ραντεβού! Bisous!